Bijna jaarlijks bezoek in ons team en onze belangrijkste
klanten in China, en dat is vrij logisch; China was afgelopen jaar voor het
eerst de allergrootste "outbound" toerismemarkt ter wereld, of met andere
woorden; had de meeste naar het buienland reizende toeristen. En nog steeds is
het ook één van de snelst groeiende markten ter wereld. Bovendien houden Chinezen
van zogenaamde “bucket list” reizen; bijzondere kijk- en doe-bestemmingen. Je
zal ze niet lang in een lichtbedje op een strand zien liggen.
Dit keer bezocht ik alleen Beijing. Van dinsdag tot en
met donderdag stonden we daar op een toerismebeurs, terwijl we ’s avonds
uitgebreid en heerlijke dinneetjes hadden met klanten. Ook gaf ik
woensdagmiddag een druk bezochte
persconferentie over de groei die we zien in de markt, en mochten we nog
even zwaaien voor de chineese televisie. Vrijdagochtend maakten we met het hele
lokale team een uitstapje naar de Chineese muur en een Ming tombe (ook wel een
paleis onder de aarde genoemd), voordat we de week afsloten met enkele laatste
interne presentaties, trainingen en discussies. Daarna hadden we nog een keer een
uitgebreid diner; dit keer een afscheidsdinner met ons team. Eten hoort hier
bij zaken doen, en zo maakten we kennis met de verschillende keukens die China
rijk is; Maandag lokaal peking, Dinsdag zuid Chinees, Woensdag West-Chinees,
uit hun moslim provincie. Een kruising tussen arabisch en chinees eten.
Donderdag de beroemde peking-eend en vrijdag lekker pittig
met Szechuan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten