maandag 18 april 2016

Naar de grootste toerismemarkt; China

Bijna jaarlijks bezoek in ons team en onze belangrijkste klanten in China, en dat is vrij logisch; China was afgelopen jaar voor het eerst de allergrootste "outbound" toerismemarkt ter wereld, of met andere woorden; had de meeste naar het buienland reizende toeristen. En nog steeds is het ook één van de snelst groeiende markten ter wereld. Bovendien houden Chinezen van zogenaamde “bucket list” reizen; bijzondere kijk- en doe-bestemmingen. Je zal ze niet lang in een lichtbedje op een strand zien liggen.

Dit keer bezocht ik alleen Beijing. Van dinsdag tot en met donderdag stonden we daar op een toerismebeurs, terwijl we ’s avonds uitgebreid en heerlijke dinneetjes hadden met klanten. Ook gaf ik woensdagmiddag een druk bezochte  persconferentie over de groei die we zien in de markt, en mochten we nog even zwaaien voor de chineese televisie. Vrijdagochtend maakten we met het hele lokale team een uitstapje naar de Chineese muur en een Ming tombe (ook wel een paleis onder de aarde genoemd), voordat we de week afsloten met enkele laatste interne presentaties, trainingen en discussies. Daarna hadden we nog een keer een uitgebreid diner; dit keer een afscheidsdinner met ons team. Eten hoort hier bij zaken doen, en zo maakten we kennis met de verschillende keukens die China rijk is; Maandag lokaal peking, Dinsdag zuid Chinees, Woensdag West-Chinees, uit hun moslim provincie. Een kruising tussen arabisch en chinees eten. Donderdag de beroemde peking-eend en vrijdag lekker pittig met Szechuan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten